V ZIMĚ POUZE SE ZIMNÍMI PNEUMATIKAMI!

Přestože je léto stále v plném proudu, za několik týdnů dorazí podzim, tedy v rámci provozování vozidel čas montáže zimních pneumatik. Prozíravější řidiči provádějí sezónní výměnu pneumatik v říjnu, což je u malých užitkových vozidel stejně důležité jako u osobních. Níže shrneme důvody, proč se to vyplatí.

Zveřejněný:


Většina řidičů osobních automobilů dnes už jezdí na pneumatikách odpovídajících danému ročnímu období. U malých užitkových vozidel je to z hlediska bezpečnosti a plynulé jízdy v zimních podmínkách důležité neméně. Ani jednotlivým provozovatelům, ani malým, středním či velkým vozovým parkům se nevyplatí šetřit na nákladech na sezónní výměnu pneumatik, protože i drobná bouračka nebo několik hodin ztracených kvůli zaseknutí může mít za následek mnohem větší škody. Stačí si představit dodávku, která rozváží balíky nebo chladírenské či jiné urgentní zboží. Mimochodem, sezónní výměna zimních a letních pneumatik nepředstavuje dvojnásobné náklady, protože kilometrový proběh se dělí mezi obě sady, takže zatímco používáte jednu sadu, druhá se neopotřebovává.

Zásadní rozdíl

Mezi letními a zimními pneumatikami je mnoho rozdílů. Na jednu stranu jsou vyrobeny z odlišných směsí, zimní pneumatiky díky mnohem vyššímu obsahu oxidu křemičitého při okolních teplotách kolem nuly a zejména pod ní netvrdnou tolik jako letní pneumatiky, takže zajišťují výrazně lepší přilnavost. Mají také dezén s větším počtem drážek, které za typických zimních podmínek mokré vozovky lépe odvádí vodu. Bloky dezénu jsou navíc rozděleny hustými lamelami, které zajišťují lepší přilnavost na zasněžené nebo zledovatělé vozovce.

Z toho tudíž vyplývá, že zimní pneumatiky mají v zimním počasí výrazně zlepší přilnavost na suchém, mokrém, zasněženém, rozbředlém i zledovatělém povrchu, což vede k jistějšímu rozjezdu, zrychlení, zatáčení a zpomalení. Potvrzují to četné testy, při nichž se na kluzkém povrchu nebo za chladného počasí u letních pneumatik často naměří o 30-40 % delší brzdná dráha než u zimních. Snadno lze vyvodit, že to může mít zásadní vliv při snaze odvrátit nouzovou situaci. Samozřejmě to platí i naopak! V letním horku se na suchém asfaltu rozměklé zimní pneumatiky doslova rozmazávají, husté lamely více deformují dezénové bloky, což brzdnou dráhu prodlužuje obdobně. Celoroční jízda na zimních pneumatikách tedy také není dobrým řešením.

Kompromisní volba

Vzhledem k tomu, že u osobních automobilů roste obliba celoročních pneumatik, jejichž vlastnosti se neustále vyvíjí, nabízí tyto celoroční pneumatiky někteří výrobci již řadu let i pro malá užitková vozidla. Nezapomeňte však, že je lze používat v zimě i v létě pouze se značnými kompromisy, neboť mají nižší přilnavost než pneumatiky pro příslušnou sezónu.

U osobních automobilů doporučují odborníci celoroční pneumatiky pouze těm, kteří ujedou za rok menší počet kilometrů, a to obvykle v městském provozu, nejezdí vysokou rychlostí a mohou si dovolit nepoužívat své vozidlo v případě kritických silničních podmínek. U dodávek to však téměř neplatí, protože se jedná o užitková vozidla, která musí být neustále k dispozici a obvykle toho musí najet hodně a ve spěchu.

Pohon na všechna kola zimní pneumatiky nenahradí

Pohon na všechna kola není u dodávek ničím neobvyklým, může ale vzbuzovat falešný pocit bezpečí. Je pravda, že na kluzké vozovce se užitková vozidla s pohonem 4×4 mnohem snáze rozjíždějí, jistěji zrychlují a jsou o něco stabilnější v zatáčkách, ale při brzdění žádnou výhodu neskýtají. Právě proto se doporučuje, aby byly dodávky a pick-upy s pohonem na všechna kola vybavené pneumatikami vhodnými pro danou sezónu stejně jako jejich protějšky s pohonem na dvě kola.

V případě potřeby se nedoporučuje šetřit ani na sněhových řetězech, protože v hlubokém sněhu nebo na zledovatělé vozovce byste měli být schopni nejen nastartovat, ale také bezpečně zastavit. Provozovatelé a řidiči malých užitkových vozidel by se tedy měli na zimu připravit včas, namontovat kvalitní zimní pneumatiky na všechna kola ještě před příchodem mrazů, připravit si do vozidel sněhové řetězy a při horším počasí a stavu vozovky jezdit náležitě opatrně, zručně a pozorně. Na jaře je pak vhodné přezout zpět na letní pneumatiky. Pokud se vám tak podaří vyhnout byť jen drobné nehodě, už to stálo za to!





Sdílet

TRUCK NEWS

V ZIMĚ POUZE SE ZIMNÍMI PNEUMATIKAMI!

Přestože je léto stále v plném proudu, za několik týdnů dorazí podzim, tedy v rámci provozování vozidel čas montáže zimních pneumatik. Prozíravější řidiči provádějí sezónní výměnu pneumatik v říjnu, což je u malých užitkových vozidel…

NEŽEŇTE SE ZA TROFEJEMI!

Bohužel i v naší zemi snadno dojde ke srážce dodávky nebo nákladního auta s divokou zvěří, typicky srnou, jelenem nebo divočákem. Takové nehody mají pro zvíře obvykle fatální následky, na vozidle způsobují značné škody a…

VYVARUJTE SE RIZIKU PORUCHY!

Na dnešním silně konkurenčním trhu s dodávkami just-in-time a vysokými pokutami za zpoždění jsou jedním z největších nepřátel dopravců neočekávané prostoje, například v důsledku technické poruchy. Odborníci společnosti Volvo Trucks shromáždili osm nejčastějších příčin poruch…

BEZPEČNĚ I NA KLUZKÝCH SILNICÍCH

Tento víkend nastane podzim, což znamená, že v následujících týdnech budeme muset stále častěji jezdit v dešti a na mokrých silnicích. V listopadu se už v důsledku ranních mrazíků mohou objevit zledovatělé silnice a po…

Nenechte si ujít naše nejlepší nabídky

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru a my vás budeme informovat o našich akčních nabídkách a novinkách.

Pokračovat na přihlášení k odběru