BEZPEČNĚ I NA KLUZKÝCH SILNICÍCH

Tento víkend nastane podzim, což znamená, že v následujících týdnech budeme muset stále častěji jezdit v dešti a na mokrých silnicích. V listopadu se už v důsledku ranních mrazíků mohou objevit zledovatělé silnice a po nich následovat první sníh. Zde je přehled nejbezpečnějších způsobů jízdy malým užitkovým vozidlem na kluzkém povrchu.

Zveřejněný:

Bezpečná jízda vždy začíná tím, že se vydáte na cestu řádně připraveným a technicky dokonale způsobilým vozidlem. Za deště a sněhu je proto obzvláště důležité, aby brzdový systém fungoval správně a aby se brzdná síla obou stran nelišila. Rozhodující je také stav pneumatik. Opotřebované pneumatiky hůře odvádí vodu, takže je větší pravděpodobnost, že dojde k aquaplaningu.

Pravidla silniční dopravy předepisují pneumatiky se stejným vzorkem na každé nápravě, ale nejlepší je, když jsou všechny pneumatiky na vašem malém užitkovém vozidle totožné a mají podobnou hloubku dezénu. A když se ochladí a průměrná denní teplota klesne pod sedm stupňů Celsia nad nulou, přezujte na zimní pneumatiky. Vyplatí se také zkontrolovat stav stěračů, správné fungování světel vozidla a doplnit nemrznoucí kapalinu do ostřikovačů.

Ať kluzká silnice řidiče dodávek nezaskočí!

Nestačí samozřejmě jen dobře připravené malé užitkové vozidlo, na kluzké vozovky se musí připravit i řidiči. Než se vydáte na cestu, vyplatí se zjistit, jaké je počasí, zda lze na trase očekávat srážky nebo mlhu a s jakými teplotami je nutné počítat. V případě špatného počasí počítejte s nižší rychlostí, tj. delší dobou jízdy! Je mnohem bezpečnější jet s vědomím, že vyrážíte včas, máte dostatečnou rezervu a nemusíte na kluzké silnici spěchat, než se vydávat za závodníka v časové tísni, dopouštět se ve stresu riskantních manévrů a pokoušet limity smyku.

Proto nejlepší možnou investicí je profesionální školení řidičů na jízdu při vysoké rychlosti. Pokud se tím podaří zabránit byť jen malé nehodě, vynaložené peníze a čas se mnohonásobně vyplatí a díky zkušenostem získaným v bezpečných podmínkách a za pomocí kvalifikovaných instruktorů lze zachránit i lidské životy. Vozidlo se totiž lze naučit řídit pouze na základě zkušeností, nikoli z knih a videí.

Správně se mimořádným situacím v dopravě vyvarujete pouze tehdy, pokud máte dostatečné zkušenosti s řešením podobných kritických situací, a ty nejlépe získáte na bezpečném místě při školení a nikoli v provozu. Není náhodou, že stále více evropských zemí zavádí povinnost absolvovat po získání řidičského oprávnění skupiny B kurz výuky řízení na cvičné dráze. To, že někdo už najezdil přes dva miliony kilometrů, nemusí nic znamenat, neboť z hlediska řešení nouzových situací může být zcela nezkušený!

Rychlokurz řidičských dovedností

Pro každý případ přinášíme nejdůležitější rady, které vám pomohou bezpečně zvládnout jízdu na kluzkém povrchu. Jakýkoli řidičský výcvik začíná správným nastavením sedadla a držením volantu, proto nastavte opěradlo sedadla téměř do svislé polohy, sešlápněte brzdový pedál plnou silou, nohy mějte přitom mírně pokrčené a volant držte na 9. a 3. hodině!

Na kluzké vozovce je nejdůležitější radou snížit rychlost, protože snížená přilnavost může mít za následek mnohem menší brzdnou sílu pneumatik při brzdění a mnohem menší boční sílu při zatáčení, až na hranici smyku. A pokud chcete provést obojí, tj. zatáčet a brzdit současně, je situace ještě horší, protože obě kolmé síly se vektorově sčítají. Z hlediska techniky jízdy to znamená, že malé užitkové vozidlo je třeba před zatáčkou dostatečně zabrzdit, do zatáčky vjet stálou rychlostí a na rovince opět zrychlit.

Samozřejmě je třeba brzdit a zrychlovat opatrněji než na suché vozovce, aby nedošlo ke smyku! Pokud se vám nepodaří dostatečně zpomalit, například když vjíždíte do ostré zatáčky na dálničním nájezdu, a vaše dodávka dostane smyk, můžete očekávat, že v moderním malém užitkovém vozidle zasáhne elektronický stabilizační program (ESP). Aby vám systém dokázal pomoci, je důležité držet volant ve směru požadované zatáčky, kudy chcete jet. Pokud volantem povolíte, systém to vyhodnotí tak, že je vše v pořádku, a přestane vám pomáhat.

Na kluzké vozovce je třeba rychlost snížit více a také odstup dodržovat ještě větší než obvykle, aby bylo dost času a prostoru na úhybný manévr nebo nouzové brzdění a mohlo se předejít čelnímu střetu. Při nouzovém brzdění s malým užitkovým vozidlem vybaveným protiblokovacím systémem je nejdůležitější sešlápnout brzdový pedál plnou silou, nebát se, že se rozbije, a nepolevit v tlaku na pedál a nepouštět ho, dokud se vozidlo zcela nezastaví.

Mnoho lidí se poprvé setká s pulzováním nebo cvakáním brzdového pedálu až při skutečném nouzovém sepnutí protiblokovacího systému brzd, když sešlápnou brzdový pedál, a tehdy jej povolí nebo zcela uvolní, a to výrazně prodlouží brzdnou dráhu. To se také vyplatí vyzkoušet nejprve raději ve škole smyku, než se pak v dešti rychlostí 130 km/h blížit k zadní části návěsu stojícího na konci kolony. Na kluzké vozovce musíte být kromě zatáčení a brzdění opatrnější i při zrychlení.

Pokud řídíte dodávku s pohonem předních kol, může při prudkém zrychlení prokluzovat přední část vozidla, což způsobuje nedotáčivost, zatímco u vozů s pohonem zadních kol je tomu naopak – zadní část vozidla může vybočit a způsobit přetáčivost. V moderních malých užitkových vozidlech pomáhá v takovýchto případech kontrola trakce zabránit přetáčení hnaných kol tím, že ubere plyn. To jsou ve zkratce nejzákladnější rady pro bezpečnou jízdu na kluzké vozovce.





Sdílet

TRUCK NEWS

Tři desetiletí úspěchu

Tento rok oslavuje třicáté výročí vozidel společnost VIARENT, vedoucí hráč na trhu pronájmu užitkových. V naší zemi byla průkopníkem v poskytování této služby a svými neustálými inovacemi je od té doby leaderem v dané oblasti,…

V ZIMĚ POUZE SE ZIMNÍMI PNEUMATIKAMI!

Přestože je léto stále v plném proudu, za několik týdnů dorazí podzim, tedy v rámci provozování vozidel čas montáže zimních pneumatik. Prozíravější řidiči provádějí sezónní výměnu pneumatik v říjnu, což je u malých užitkových vozidel…

NEŽEŇTE SE ZA TROFEJEMI!

Bohužel i v naší zemi snadno dojde ke srážce dodávky nebo nákladního auta s divokou zvěří, typicky srnou, jelenem nebo divočákem. Takové nehody mají pro zvíře obvykle fatální následky, na vozidle způsobují značné škody a…

VYVARUJTE SE RIZIKU PORUCHY!

Na dnešním silně konkurenčním trhu s dodávkami just-in-time a vysokými pokutami za zpoždění jsou jedním z největších nepřátel dopravců neočekávané prostoje, například v důsledku technické poruchy. Odborníci společnosti Volvo Trucks shromáždili osm nejčastějších příčin poruch…

BEZPEČNĚ I NA KLUZKÝCH SILNICÍCH

Tento víkend nastane podzim, což znamená, že v následujících týdnech budeme muset stále častěji jezdit v dešti a na mokrých silnicích. V listopadu se už v důsledku ranních mrazíků mohou objevit zledovatělé silnice a po…