Na křídlech větru

Je o něco větší, může zůstat? Samozřejmě! S prodlouženou přední částí o přibližně 24 centimetrů Volvo FH Aero optimálně využívá možnosti, které poskytují nové předpisy Evropské unie týkající se délky vozidel. Volvo FH – jako stálice flotily VIARENT – nabízí ve své nejnovější generaci skutečně high-tech aerodynamická řešení z „kuchyně kouzelníků“ společnosti Volvo Trucks.

Zveřejněný:

Volvo FH Aero se představil s doslova „vzdušnými“ vylepšeními, protože některé aerodynamické „kouzla“ kabiny převzali konstruktéři právě z leteckého průmyslu. Modelová řada, která si zaslouženě získala ocenění Zelené nákladní vozidlo roku 2025 („2025 Green Truck Award”), tak přispívá k dalšímu významnému snížení odporu vzduchu a tím i spotřeby paliva a emisí oxidu uhličitého. Toto významné ocenění bylo však také první skutečnou zkouškou nejnovějších aerodynamických řešení společnosti Volvo.

Čísla, která mluví sama za sebe

Různé tvarové prvky stabilizující proudění vzduchu kolem kabiny, prodloužené deflektory a přepracované boční kryty jsou diskrétními a estetickými řešeními, ale především účinnými prostředky ke zlepšení aerodynamických vlastností. V praxi to znamená snížení spotřeby paliva, a tím i emisí oxidu uhličitého až o 2 %, což se samozřejmě projeví i na větším dojezdu. Vzhledem k tomu, že to vše je nad rámec již tak vysoké úrovně hospodárnosti tohoto modelu, může nový Volvo FH Aero díky novým aerodynamickým vylepšením snížit celkovou spotřebu až o sedm procent ve srovnání se svým předchůdcem s tradiční kabinou. Různé kombinace nových řešení mohou zákazníci hledající úsporná těžká nákladní vozidla objevit již nyní v modelech Volvo FH a FH Aero, stejně jako v modelech Volvo FM (s výjimkou kabin s aerodynamickými prvky stabilizujícími proudění vzduchu). Tato vylepšení jsou nezávislá na pohonném ústrojí, tzn. jsou k dispozici i pro elektrické, plynové a dieselové verze uvedených modelových řad.

Dokonalé proudění vzduchu

Dobře víme, že čas a energie investované do pokročilých simulací a měření ve větrném tunelu se vždy vyplatí. Není tomu jinak ani v případě FH Aero, kde se někdy jako nejúčinnější řešení ukážou ta nejméně nápadná. Nejvýznamnější inovací jsou stabilizátory proudění vzduchu v kabině, které jsou umístěny na sloupku A vedle čelního skla. Tato oblast je z hlediska odporu vzduchu mimořádně důležitá, kde se mimochodem otevřely nové perspektivy také díky novému systému zpětných kamer Volvo Trucks (Volvo Camera Monitor System). Na sloupcích A je pečlivě tvarovaný vzor z malých, šikmo umístěných tvarovek, které účinně regulují proudění vzduchu v rozích kabiny. Mikroskopicky optimalizované proudění vzduchu se nakonec projeví v makroskopických efektech, což může mít zásadní vliv na vývoj aerodynamických koncepcí budoucnosti.

Trochu matematiky

Tento způsob uvažování, který se zásadně liší od dosavadních zvyklostí, přináší zcela překvapivé výsledky. Série vylepšení totiž zdaleka nekončí technikou, která se běžně používá v letadlech, větrných turbínách nebo dokonce závodních vozech Formule 1. Zatímco zmíněné tvarové prvky kabiny, které stabilizují proudění vzduchu, výrazně zlepšují aerodynamické vlastnosti přední části nákladního vozidla, vytvářejí také příznivější podmínky pro další dvě vylepšení. Jedním z nich je systém bočních a střešních deflektorů kolem zadní stěny kabiny. Vertikálně prodloužené deflektory kabiny s impozantním prodloužením o 50 milimetrů dále zužují mezeru mezi zadní stěnou kabiny a návěsem. Dalšími důležitými prvky komplexní aerodynamiky jsou boční kryty mezi nápravami, které nyní ještě přesněji přiléhají k zadním blatníkům. Tyto tři aerodynamické funkce již vyvrací i naše matematické studie, když se podle algebraického nesmyslu 1+1+1 > 3 vzájemně doplňují. V praxi to znamená, že pozitivní účinek systému tvořeného těmito třemi řešeními je celkově větší než součet samostatných výhod jednotlivých komponentů.

Nové Volvo FH Aero je dobrým příkladem překvapivě intenzivního vlivu odporu vzduchu na spotřebu paliva, a tím i na emise škodlivin a dojezd. Pokud je prodloužení kabiny kombinováno s přepracovanými aerodynamickými vylepšeními, lze dosáhnout vynikající palivové a elektrické účinnosti – zejména při velkých nájezdech v těžké dálkové přepravě. Pro ty, kteří se rozhodnou pro krátkodobé nebo dlouhodobé řešení pronájmu VIARENT, znamenají tyto novinky obrovskou výhodu. Pronájem totiž kromě nákladů na palivo pokrývá téměř všechny náklady a díky novinkám Volvo FH se nyní výrazně sníží i náklady na palivo. Zákazníci VIARENT tak opět získávají.





Sdílet

TRUCK NEWS

Na křídlech větru

Je o něco větší, může zůstat? Samozřejmě! S prodlouženou přední částí o přibližně 24 centimetrů Volvo FH Aero optimálně využívá možnosti, které poskytují nové předpisy Evropské unie týkající se délky vozidel. Volvo FH – jako…

Tři desetiletí úspěchu

Tento rok oslavuje třicáté výročí vozidel společnost VIARENT, vedoucí hráč na trhu pronájmu užitkových. V naší zemi byla průkopníkem v poskytování této služby a svými neustálými inovacemi je od té doby leaderem v dané oblasti,…

V ZIMĚ POUZE SE ZIMNÍMI PNEUMATIKAMI!

Přestože je léto stále v plném proudu, za několik týdnů dorazí podzim, tedy v rámci provozování vozidel čas montáže zimních pneumatik. Prozíravější řidiči provádějí sezónní výměnu pneumatik v říjnu, což je u malých užitkových vozidel…

NEŽEŇTE SE ZA TROFEJEMI!

Bohužel i v naší zemi snadno dojde ke srážce dodávky nebo nákladního auta s divokou zvěří, typicky srnou, jelenem nebo divočákem. Takové nehody mají pro zvíře obvykle fatální následky, na vozidle způsobují značné škody a…