VYVARUJTE SE RIZIKU PORUCHY!
Na dnešním silně konkurenčním trhu s dodávkami just-in-time a vysokými pokutami za zpoždění jsou jedním z největších nepřátel dopravců neočekávané prostoje, například v důsledku technické poruchy. Odborníci společnosti Volvo Trucks shromáždili osm nejčastějších příčin poruch a stanovili, co mohou provozovatelé udělat proto, aby se jim vyhnuli.
Samozřejmě nelze zabránit všem poruchám, jelikož všechny díly vozidel podléhají opotřebení, únavě, korozi nebo stáří, mohou se poškodit při přepravě, a navíc se mohou objevit skryté výrobní vady materiálu. Řada preventivních kontrol a úkonů údržby však může riziko neočekávaných poruch výrazně snížit. Nejzásadnějším opatřením je, aby řidič důkladně každý den provedl kontrolu, kterou nyní podporují aplikace pro chytré telefony se seznamy nutných kontrolních úkonů. Kromě toho je záhodno dodržovat i pravidelné servisní prohlídky vozidla. Jedná se samozřejmě pouze o obecné tipy. Níže však uvádíme osm nejčastějších závad, které společnost Volvo Trucks identifikovala, i způsoby, jak jim předcházet.
1. Nenabíjející se baterie
Nejčastější příčinou poruch nákladních vozidel je selhání baterie. Různé systémy v moderních nákladních vozidlech mají poměrně vysoký odběr proudu, který může baterii přetěžovat, zejména pokud není v dobrém stavu. Proto je záhodno udržovat zásobník energie stále čistý a nabitý, zejména elektrické spoje, které lze zbavit rzi použitím antikorozního spreje.
2. Těsné nebo opotřebované brzdy
Brzdy podléhají zvýšenému opotřebení a velmi často se zaseknou nebo potřebují zásah silniční asistenční služby. Tomu lze předejít pravidelnými preventivními kontrolami brzdového systému.
3. Vadný kontakt startéru
Třetí místo na seznamu závad jsou problémy se startérem, které brání spuštění motoru. Často je způsobují uvolněné nebo špatně udržované či zkorodované elektrické spoje. Proto se vyplatí spoje startéru pravidelně kontrolovat a případně čistit antikorozním sprejem nebo kontaktním mazivem.
4. Poškozené pneumatiky
Čtvrtou nejčastější příčinou jsou různé typy poškození na pneumatikách, především jejich náhlé roztržení. Často jim lze předejít každodenní vizuální kontrolou pneumatik, při které se zaměříte na nadměrné opotřebení a poškození běhounu a bočnic. Doporučuje se také pravidelná kontrola tlaku v pneumatikách, a to i týdně pomocí tlakoměru, a v případě potřeby jeho úprava na správnou hodnotu.
5. Úniky oleje
Úniky oleje také často vedou k neočekávaným prostojům. Nejčastěji dochází k netěsnostem u hadic a potrubí hydraulického posilovače řízení a chladicího systému motoru, většinou v důsledku jejich opotřebení a stárnutí. Proto se také vyplatí věnovat pozornost olejovým skvrnám pod vozidlem a zjistit zdroj případného úniku.
6. Poruchy spojky
Šestým nejčastějším problémem jsou závady spojky. Ty mohou být zapříčiněny celou řadou problémů, od opotřebovaných spojkových kotoučů až po netěsné pneumatické hadice. Nejlepším způsobem, jak těmto poruchám předcházet, je dodržování předepsaných servisních prohlídek. Pokud řidič používá automatickou převodovku v manuálním režimu nesprávně, vyplatí se ho proškolit.
7. Ucpané filtry
Pokud se filtry, jako jsou třeba palivové filtry a odlučovače vody, nemění v požadovaných intervalech, mohou se ucpat a způsobit tak velmi nákladné prostoje. V případě potřeby se po konzultaci se servisem vyplatí upravit servisní intervaly podle provozních podmínek.
8. Poškození měchů pneumatického odpružení
Časem se v měších pneumatického odpružení vytvoří trhliny, které v případě prasknutí vedou k náhlé ztrátě vzduchu, a tím k poruše vozidla. Proto se doporučuje pravidelně kontrolovat stav pryžových měchů, jemuž musí samozřejmě předcházet jejich důkladné vyčištění.
Jedním z hlavních ponaučení tudíž je, že se vyplatí věnovat pozornost pravidelné kontrole stavu vašeho nákladního vozu a dodržovat předepsané servisní intervaly. Mezi plánovanou a neočekávanou odstávkou je značný rozdíl, a to z hlediska jak času, tak i nákladů.